Tid til Fordybelse

Henover året tilbydes fordybelse i Genopbyggende / Restorativ Yoga.

Meld dig til Årstidsnyt og modtag datoerne på mail.

I en almindelig hverdag er vi vant til at planlægge og handle, fremfor at være. Dette gælder i mange af livets gøremål, og kan betyde at krop og sind altid er på overarbejde, hvilket kan ende ud i stress og i sidste ende/nogle tilfælde depression.

Modgiften til stress er afspænding. At slappe af er at hvile dybt og tungt. Denne hvile er anderledes end søvn. De dybe søvnstadier indeholder drømmeperioder, der forårsager muskelspændinger samt andre fysiske tegn på spændinger. Afspænding er derimod en tilstand hvor der ingen bevægelse er, ingen indsats, og sindet er stille.

Genopbyggende Yoga er en blid yogaform, der trygt åbner og stimulerer både krop og sind og derigennem bringer følelsesmæssig balance. Den støtter op om kroppens naturlige genopbygning ved, at det parasympatiske nervesystem får lov til at overtage kroppen i længere tid end normalt og det er her kroppen restituerer på celleniveau.

Stillingerne er passive og man befinder sig relativt længe i stillingerne, 10 – 15 minutter, som en god kontrast til hverdagens travlhed. Stillingerne udføres liggende eller siddende understøttet af blokke, tæpper og puder. Ved brug af hjælpemidler er det trygt og lettere at give slip. I dette rum får din krop mulighed for at hvile og genopbygge, og krop og sind får et fredfyldt pusterum til at være.

Det kan være en rigtig god investering med Genopbyggende Yoga ved stress, udbrændthed, længerevarende sygdom eller følelsesmæssige udfordringer.
Eller hvis du bare har lyst til at være god ved dig selv.

Mennesker i alle aldre, også med diverse skavanker, kan praktisere Genopbyggende Yoga.

Det du skal sørge for
Det er en god idé at have noget behageligt, løstsiddende og varmt tøj på. Tag gerne nogle bløde, varme sokker med.

Du bedes medbringe et par gode, gerne lidt solide tæpper og et par puder samt et håndklæde til at lægge over måtten eller hjælpemidlerne, hvor dit hoved hviler.